مصطفی مردانی

مصطفی مردانی داستان نویس

مصطفی مردانی

مصطفی مردانی داستان نویس

۳ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

وبلاگ ها

  • پارس زانوس
  • ۰
  • ۰

شاید از خودتان بپرسید که یک داستان نویس چرا باید کتاب قدرت عادت را بخواند؟ چنین کتابی چه کمکی به نوشتن کتاب و داستان می‌کند؟ آیا لازم است یک داستان نویس، کتابی غیر از رمان و ادبیات بخواند؟ یا چه دلیلی دارد که برای نوشتن، روی عادت‌های خودمان کار کنیم؟ جواب این همه سوال فقط در یک جمله خلاصه می‌شود:«عادت نوشتن، اولین قدم برای موفقیت در نویسندگی است». اگر تصور می‌کنید که نویسندگی بدون استمرار و حرکت در طول زمان امکان پذیر است، احتمالاً نویسندگی را درک نکرده اید. یا تصور می‌کنید که نویسنده‌ها، جان می‌کنند و یک رمان می‌نویسند. و بعد از آن می‌نشینند که کتابشان به فروش برود و بعد از آن دیگر کاری ندارند. در حالی که این بزرگترین اشتباه در نگاه به نویسندگی است.

قدرت عادت با قصه 

قدرت عادت با یک قصه ساده شروع شد از کسی که حافظه کوتاه مدتش را از دست داده است. این زن بعد از تصادفی که داشته، دیگر نمی‌تواند فعالیت‌های روزمره جدیدی یاد بگیرد. زن باید کارهای روزمره‌اش را به شوهرش بسپارد، بدون این که بداند چرا این کار را باید انجام بدهد. اتفاق دردناکی که باید با آن کنار بیاید. 

قصه از زمانی شروع می‌شود که یک روز صبح دیرتر از معمول بیدار می‌شود، و می‌بیند که همسرش در خانه نیست. به مدت دو ساعت، تمام اطراف خانه را می‌گردد. به پلیس و بیمارستان‌ها سر می‌زند و اطلاعات می‌گیرد. و بعد از کلی استرس و فشار، وقتی به خانه برمی گردد، می‌بیند که همسرش روی مبل نشسته و تلویزیون نگاه می‌کند. یعنی چه اتفاقی افتاده؟

 

 

ادامه مطلب در: کتاب قدرت عادت کتاب خوبی نیست

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

  • پارس زانوس
  • ۰
  • ۰

تمام کردن فیلم یا داستان، یکی از بخش‌های سخت نوشتن است. این که بدانیم کجا می‌خواهیم نقطه آخر قصه را بگذاریم، سوال بزرگی است. اما کارگردانی مثل اصغر فرهادی، خیلی تمایلی ندارد، آخر قصه را با یک نقطه تمام کند. او همیشه پایان فیلم‌هایش را باز می‌گذارد. از رقص در غبار که اولین فیلمش هست، تا همین «همه می‌دانیم»، همه فیلم‌هایش پایانی بدون نقطه دارند. بحث اصلی ما البته، در مورد «درباره الی» است. فیلمی که به نظر خیلی طرفداران این کارگردان، بهترین فیلم او هم هست. دوست داریم بدانیم که بالاخره الی زنده است یا مرده؟ البته بهتر است که الی زنده باشد، چون حالمان با فیلم بهتر است. و اگر داریم این مقاله را می‌خوانیم، دنبال یک حال خوب می‌گردیم. اما در این یادداشت کوتاه، می‌خواهم واقع بینانه و با نشانه‌ها، در مورد زنده یا مرده بودن الی صحبت کنیم.


الی زنده است یا مرده؟ 

این که الی زنده باشد یا نه، تغییری در ماهیت اتفاقات ایجاد نمی‌کند. شاید اصلی ترین دلیلی که باعث شده اصغر فرهادی فکری به حال این پایان نکند، همین باشد. اگر الی زنده باشد، باز هم سپیده در انتهای داستان، باید به این سوال نامزد الی جواب بدهد که آیا الی گفته بود نامزد دارد یا نه؟ حتی اگر زنده باشد، باز هم تمام دریا را می‌گردند، قایق‌ها را دنبال می‌کنند و…

اما این، همه داستان نیست! ما می‌خواهیم دنبال نشانه‌هایی بگردیم که چرا الی زنده است. و در مقابل، نشانه‌های پیدا کنیم که الی مرده است. و از کنار هم قرار دادن این‌ها، به یک جمع بندی مطمئن تر برسیم. وگرنه اطمینان کامل در مورد زنده یا مرده بودن الی نیست!

 

ادامه مطلب در: پایان فیلم درباره الی 

 

 

 

 

 

 

.

  • پارس زانوس